Mental aritmetik eğitiminin temel materyali
sorobandır. Dilimizde daha çok abaküs olarak kullanılsa da bildiğimiz abaküsten
çok farklı bir yapıya sahiptir. Toplama-çıkarma gibi aritmetik işlemlerin yapılmasında
kullanılan, rakamlar yerine boncuk benzeri nesnelerden yararlanılan çerçeve
içerisine tutturulmuş çubuklardan ve boncuklardan oluşan soroban ilk
bilgisayar olarak kabul edilmektedir. Çağdaş
hesap makinelerinin
hesap makinelerinin
atası da sayılan
soroban ile toplama-çıkarma, çarpma-bölme gibi matematiksel işlemler
yapılabilmektedir.
Uzak Doğu ülkelerinde neredeyse günlük hayatta elektronik hesap makinelerinin yerine kullanılan soroban ile yapılan mental aritmetik eğitimi son yıllarda ülkemizde de dikkat çekiştir. Mental aritmetik eğitimi almış öğrencilerin kazandığı hızlı ve doğru işlem yapabilme yeteneği ile odaklanma ve dikkat gelişimi sağlamaları herkesin dikkatini sorobana yöneltmiştir.
Uzak Doğu ülkelerinde neredeyse günlük hayatta elektronik hesap makinelerinin yerine kullanılan soroban ile yapılan mental aritmetik eğitimi son yıllarda ülkemizde de dikkat çekiştir. Mental aritmetik eğitimi almış öğrencilerin kazandığı hızlı ve doğru işlem yapabilme yeteneği ile odaklanma ve dikkat gelişimi sağlamaları herkesin dikkatini sorobana yöneltmiştir.
Soroban dikdörtgen şeklinde çerçeve
içerisine tutturulan sayı çubuklarına yerleştirilen hareketli boncuklardan
oluşur. Aşağıda abaküsün(soroban)’ın bölümlerini görebilirsiniz.
çerçeve: Abaküsün en dış kısmıdır. Abaküsün bir düzen içinde
çalışması için bir çatı görevi görür.
alt boncuklar: Her bir çubukta 4 tanedir. Her boncuğun sayısal değeri
1’dir.
üst boncuklar: Her bir çubukta 1 tanedir. Sayısal değeri 5’tir.
kiriş çubuğu: Boncukların sayısal değer kazanabilmesi için
yaklaştırdığımız çubuktur. Eğer boncuklar şekildeki gibi yerinde duruyorsa yani
kiriş çubuğuna yaklaşmamışsa o çubukta
0(sıfır) yazıyor demektir.
Uzak Doğu ülkelerinde sayı
boncuğunun günümüzde neredeyse evrensel bir kullanımı vardır. Onu, okuması
yazması olmayan sokak satıcılarının elinde gördüğümüz gibi tüccarların,
muhasebecilerin, bankacıların, Otel işletmecilerinin, matematikçilerin ya da
gökbilimcilerin elinde de görürüz. Bu aletin kullanımı zaten Uzak Doğu
geleneklerinde öyle kökleşmiştir ki, Bangkok’un, Singapur’un, Tayvan’ın,
Polinezya’nın, Avrupa’nın ve Amerika’nın modern hesap makineleri ile
bilgisayarlara kolayca ulaşma olanağı bulmuş olan- “batılılaşmış” Çinlileri ve
Vietnamlıları bile, her çeşit hesabı genellikle abaküsle yapmaya devam ederler.
Hatta mental aritmetik eğitimi Japonya’da eğitim müfredatına dahil edilip ders
olarak okutulmaktadır. Bu ülkelerin gelişmişlik seviyesinin ve teknoloji
alanında attıkları adımın nedenini çok da uzakta aramamak gerek.
0 yorum:
Yorum Gönder
Yorumlarınız bizim için değerlidir.